Lilletorget og Vaterlandsparken ligger rett ved landets viktigste kollektivknutepunkt. Området har i mange år båret preg av midlertidighet og gjennomfartstrafikk. Planforslaget foreslår varige sosiale og fysiske tiltak som svarer til de behov som er uttalt gjennom mange års dialog.
– Siden plansaken startet opp i 2016, har Entra jobbet med hele Vaterland og utvikling av flere av våre eiendommer i området. Brukerinvolvering og innsiktsarbeid har gitt en god forståelse for områdets behov, og med flere eiendommer i nabolaget har vi mulighet for å bidra til en mer helhetlig byutvikling av området, sier Sonja Horn, administrerende direktør i Entra.
To av tre sektormyndigheter positive til planene
Politiet, Statens vegvesen og Riksantikvar belyser ulike temaer og som sektormyndighet har de mulighet for å komme med innsigelse på et planforslag sett fra en sektors ståsted.
Politiet skriver i sin høringsuttalelse til prosjektet at «området bærer preg av dårlig byplanlegging». Videre uttaler de at:
«Politiet er positive til en utbygging på Lilletorget, da området trenger et bygg som i større grad knytter Brugata med Grønland. Aktiviteten idet som utgjør "byhuset" har potensiale til å bli et nabolagshus for hele området om utbygger er villig til det.»
– Vi er glade for at politiet i sitt høringssvar gir støtte til prosjektet. Vi har gjort et omfattende arbeid når det kommer til innsikt og medvirkning i området, og mener at det nye bygget kan skape en stor positiv endring for denne delen av byen. Forslaget gir positiv tilstedeværelse ved hjelp av arbeidsplasser og gode tilbud i området, sier Inger Aas, prosjektsjef i Entra.
Statens vegvesen mener i sitt høringssvar at det er særlig viktig med høy arealtetthet tett på nasjonalt viktig knutepunkt. Merknaden til Statens vegvesen blir underbygget av merknader fra Bane NOR, Ruter og Sporveien som forvalter det lokale- og regionale kollektivtilbudet.
Riksantikvaren har reist innsigelse mot forslaget, med bakgrunn i at høydene er i konflikt med nasjonale og vesentlige, regionale kulturmiljøinteresser.
Byutvikling på Vaterland krever prioritering av tiltak som legger til rette for gode oppvekst- og levekår, hensyn til kulturmiljø, trygghetsskapende tiltak som forebygger kriminalitet og høy arealtetthet tett på nasjonalt viktige knutepunkt for å ivareta nullvekstmålet.
– Vi har arbeidet inngående med å svare ut de ulike hensynene, og mener at den planen vi sender inn vekter interesser og prioriteringer til det beste for Vaterland. Nå håper vi på en videre god behandling hos Plan og bygningsetaten og politikerne, der vi sammen kan bidra til å tilføre denne delen av byen mer trygghet og grønne kvaliteter, sier Aas.
Høye ambisjoner for sosial bærekraft
Lilletorget skal tilføre området aktiviteter som legger til rette for en trygg oppvekst, sosial tilhørighet og fellesskap. Det er et uttalt behov at flere unge fra de nærliggende bydelene må gis tilgang og muligheter innenfor arbeidslivet. Med utviklingen av Lilletorget ønsker Entra at næringslivet skal komme tettere på, slik at unge ikke rekrutteres til uønskede aktiviteter.
– Vi har høye ambisjoner når det gjelder sosial bærekraft. Vi har en ambisjon om å forplikte og utfordre våre fremtidige leietakere gjennom leieavtalene, slik at vi sammen kan jobbe med tiltak som bidrar til at flere unge fra området får mestringsopplevelser, jobbtrening og erfaring som gjør det enklere å komme inn i arbeidslivet. Av de 6000 kvadratmeterne til utadretta formål er halvparten avsatt til tilbud for barn og unge, forteller Horn.
Entra har i mange år hatt et tett samarbeid med Kirkens Bymisjon, og for å bidra til å løse opp i utfordringer i Grønland-Vaterlands området er det også inngått samarbeidsavtaler med blant annet Bymiljøetaten og Ung i jobb i regi av bydel Gamle Oslo.
Entra er også initiativtaker for Grønland-Vaterlandssamarbeidet, en forening som samler grunneiere, offentlige myndigheter, lokale aktører og beboere for å skape positive aktiviteter i området gjennom hele året.
Vil gi Vaterlandsparken et løft
Planforslaget for Lilletorget har også til hensikt å løse parkeringssituasjonen i området med et underjordisk garasjeanlegg for lastebiler og busser. Tiltaket bedrer logistikken og frigjør bygulvet til blant annet torg og park.
– Området vil bli enda mer attraktivt når kjøretøyene ikke lenger trenger å benytte seg av overflateparkering. Dette vil komme innbyggere, konsertpublikum og folk som ferdes i området til gode, sier Aas
I det endelige planforslaget er Vaterlandsparken inkludert i planområdet, og omforming av Vaterlandsparken er en viktig del av forslaget. Gjennom å definere soner med varierte aktiviteter gjennom døgnet legges det til rette for at flere målgrupper kan oppholde seg her side om side og over tid.
– Parken får ny profil som styrker kontakten med Akerselva. Formålet er å skape en helhetlig utvikling av området, hvor bygget, torget og parken fungerer sammen for et inkluderende og mangfoldig byrom, sier Aas.
Det endelige planforslaget ligger nå til behandling hos Plan- og bygningsetaten.