Hopp til hovedinnhold

Entra og Compass Group lanserer nytt restaurantkonsept

På oppdrag fra Entra har Compass Group utviklet et helt nytt og forbedret restaurantkonsept ved flere av Entras kontoreiendommer i Oslo og Sandvika. Lokale råvarer, spennende smaker og mat laget fra bunnen av utgjør hovedingrediensene.

_/image/364ff832-2ba5-4668-a439-f4d1f3f13bad:3e3c8d7e9955a00e4e1c9bfda97594eaf651e261/block-166-91/compass_nytt%20matkonsept.jpg?quality=70

– Vi har gått fra kantine til personalrestaurant, sier Hampus Malmqvist, Gastro Chef i Compass Group. 

Med det nye lunsjkonseptet har sjefskokken hentet frem en rekke elementer som gjester vil kjenne igjen fra moderne a la carte restauranter. Et av disse grepene er å bringe kokker og gjester nærmere hverandre gjennom såkalt «front cooking» – kokkelering foran gjestene. 

compass_mat som tilbredes.jpg
Mat som tilberedes og anrettes foran gjestene er en del av det nye restaurantkonseptet.

– Det gir en helt annen nærhet å se kokkene tilberede og anrette måltidet. Det gjør det dessuten enklere for gjestene å stille spørsmål om retten rett til kokken som har laget maten i tillegg til at en enklere kan gjøre tilpasninger, ved for eksempel allergier. 

Alle rettene tilberedes på restaurantens kjøkken, og med få unntak lages alt fra bunnen av.

compass_spennende smaker.jpg
Spennende smaker fra hele verden, friske farger og lokale råvarer.

– Vi setter vår stolthet i å lage mest mulig fra bunnen av. Det finnes ingen snarveier for å servere de beste suppene eller sausene, sier Malmqvist. 

Spennende smaker fra hele verden 
Filosofien bak det nye konseptet er tuftet på urban gatemat med internasjonale impulser, samtidig som klassikere også har sin rettmessige plass på menyen. Klassikerne kommer imidlertid gjerne i en annen og oppfrisket variant enn det tradisjonelle.

– Vi har utviklet en rullerende meny i tillegg til ulike «pop up»-menyer der temaene skifter hver 12. uke. Det kan for eksempel være asiatisk-, italiensk- eller californisk tema, sier Marius Tilje, konseptutvikler i Compass Group.   

compass Marius og Hampus.jpg
Marius Tilje og Hampus Malmqvist i Compass Group

I tillegg til «street food» og moderne vrier på klassiske retter, kan lunsjgjester velge mellom ferdig komponerte salater og en rikholdig salatbuffé, vegetarretter, ferske smørbrød, hjemmelagde supper og smoothie – hver eneste dag. 

Selv om smakene er urbane og eksotiske, er råvarene så langt det lar seg gjøre lokale. 

compass_salatbuffé.jpg
Gjestene kan velge mellom ferdigblandede salater eller en rikholdig salatbuffé.

– Vi forsøker i størst mulig grad å benytte oss av norske råvarer og grønnsaker i sesong. Vi tilpasser derfor menyen etter hva som til enhver tid smaker aller best. På Posthuset har vi faktisk vår egen lille kjøkkenhage hvor vi dyrker urter i et vekstskap, så stort mer kortreist er det ikke mulig å få det, forteller Tilje.

Uten mat og drikke…
Duger som kjent helten ikke. Det gjelder selvfølgelig også alle hverdagshelter som nå er tilbake på kontoret etter måneder med hjemmekontor med uinspirerte lunsjer bestående av knekkebrød og gulost, under dagens fjerde Teams-møte. 

 

compass_råvarer i sesong.jpg
Råvarer i sesong løfter smaken

– Lunsjen skal være et høydepunkt i arbeidsdagen og en viktig grunn til medarbeidere ønsker seg tilbake på kontoret fremfor å jobbe hjemme. Vi tror det er lite som slår det å sette seg ned sammen med gode kollegaer over et godt måltid, tilberedt av profesjonelle kokker, når det kommer til å bygge samhold og danne grunnlaget for de gode ideene, sier Henning Stalsberg, leder for kundeservice og driftsstøtte i Entra. 

compass_nylagde smoothies.jpg
Nylagde smoothies er sunt og smaker godt.

Det nye lunsjkonseptet er etablert på Entras eiendommer i Havnelageret, Posthuset og Sundt-kvartalet i Oslo, samt på Kjørbo i Sandvika. I tillegg til ved disse byggene, har flere andre eiendommer, hvor Compass Group også drifter serveringstilbudet, etablert en tilpasset versjon av samme konsept.