– Vi har gått fra kantine til personalrestaurant, sier Hampus Malmqvist, Gastro Chef i Compass Group.
Med det nye lunsjkonseptet har sjefskokken hentet frem en rekke elementer som gjester vil kjenne igjen fra moderne a la carte restauranter. Et av disse grepene er å bringe kokker og gjester nærmere hverandre gjennom såkalt «front cooking» – kokkelering foran gjestene.
– Det gir en helt annen nærhet å se kokkene tilberede og anrette måltidet. Det gjør det dessuten enklere for gjestene å stille spørsmål om retten rett til kokken som har laget maten i tillegg til at en enklere kan gjøre tilpasninger, ved for eksempel allergier.
Alle rettene tilberedes på restaurantens kjøkken, og med få unntak lages alt fra bunnen av.
– Vi setter vår stolthet i å lage mest mulig fra bunnen av. Det finnes ingen snarveier for å servere de beste suppene eller sausene, sier Malmqvist.
Spennende smaker fra hele verden
Filosofien bak det nye konseptet er tuftet på urban gatemat med internasjonale impulser, samtidig som klassikere også har sin rettmessige plass på menyen. Klassikerne kommer imidlertid gjerne i en annen og oppfrisket variant enn det tradisjonelle.
– Vi har utviklet en rullerende meny i tillegg til ulike «pop up»-menyer der temaene skifter hver 12. uke. Det kan for eksempel være asiatisk-, italiensk- eller californisk tema, sier Marius Tilje, konseptutvikler i Compass Group.
I tillegg til «street food» og moderne vrier på klassiske retter, kan lunsjgjester velge mellom ferdig komponerte salater og en rikholdig salatbuffé, vegetarretter, ferske smørbrød, hjemmelagde supper og smoothie – hver eneste dag.
Selv om smakene er urbane og eksotiske, er råvarene så langt det lar seg gjøre lokale.
– Vi forsøker i størst mulig grad å benytte oss av norske råvarer og grønnsaker i sesong. Vi tilpasser derfor menyen etter hva som til enhver tid smaker aller best. På Posthuset har vi faktisk vår egen lille kjøkkenhage hvor vi dyrker urter i et vekstskap, så stort mer kortreist er det ikke mulig å få det, forteller Tilje.
Uten mat og drikke…
Duger som kjent helten ikke. Det gjelder selvfølgelig også alle hverdagshelter som nå er tilbake på kontoret etter måneder med hjemmekontor med uinspirerte lunsjer bestående av knekkebrød og gulost, under dagens fjerde Teams-møte.
– Lunsjen skal være et høydepunkt i arbeidsdagen og en viktig grunn til medarbeidere ønsker seg tilbake på kontoret fremfor å jobbe hjemme. Vi tror det er lite som slår det å sette seg ned sammen med gode kollegaer over et godt måltid, tilberedt av profesjonelle kokker, når det kommer til å bygge samhold og danne grunnlaget for de gode ideene, sier Henning Stalsberg, leder for kundeservice og driftsstøtte i Entra.
Det nye lunsjkonseptet er etablert på Entras eiendommer i Havnelageret, Posthuset og Sundt-kvartalet i Oslo, samt på Kjørbo i Sandvika. I tillegg til ved disse byggene, har flere andre eiendommer, hvor Compass Group også drifter serveringstilbudet, etablert en tilpasset versjon av samme konsept.